onsdag, oktober 27, 2010




God mat ger mer energi...
För att hålla "renoveringspersonalen"...(läs pappa) på GOTT humör så lagar jag en god middag varje dag, igår bestod den av hopplock från ett ganska utrensat kylskåp efter helgens besök. Jag minns ett tv-program där en känd kock kom hem och lagade en fantastisk måltid av det som fanns hemma i en känd persons kylskåp. Jag vet att jag tyckte det var jättekul att titta på & jag tycker det är himla skoj att praktisera "koka soppa på en spik" här hemma oxå. Det blev ekologiska gula, röda, lila & orange morötter från Frillesås tillsammans med mandelpotatis & rödlök i ugn. Jag delar dem i så gott som lika stora bitar, lägger dem i långpanna, ringlar olivolja & flytande acaciahonung över. River lite vitlök, färsk basilika & timjan plus flingsalt i smaken "smoke" som är ljuvlig till detta. Gjorde en kall sås på skivad mango på burk från ICA som är toppen om man vill göra puré, sås eller bara äta. Mixerstavar den tillsammans med creme fraiche, thai sweet chilisås, citronzest, lite vitlök & salt. Kycklingfilén skivade jag bara ganska tjockt på diagonalen för lite fina bitar, bryner den lätt i smör & lite olja, sen häller jag på soya, spadet från mangoburken & lite kycklingfond. Blev en sån hit att pappa ska ta med receptet till sin lilla "klubb" där hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar