onsdag, juli 08, 2009


Ändrat inlägg: Hade ju mitt i all inspiration glömt ange källan på detta inlägg & blev faktiskt riktigt glad åt en kommentar här på sidan. Anna Maria på Sköna Hem en av mina favorittidningar inom inredning som jag prenumererat på sedan 1993 hörde av sig :O Man har ingen aning om hur många & vilka som hittar hit, men självklart ska rätt vara rätt så jag skickar med länken här nedan.

Inredningstankar & inspiration en solig onsdag
.
Det var längesedan ni fick lite nytt inom inredning från mig. Idag plöjer jag lite nya tidningar & sidor...kollar upp senaste mässorna & nåt jag fastnade för redan i höstas var ju "Wabi sabi". En inredningsstil som kan förklaras med några få ord:
ENKELHET, MJUKA FORMER, OFULLKOMLIGHET & ORGINAL ISTÄLLET FÖR MASSPRODUKTION.
Källa & Foton:http://www.skonahem.com/inredning/wabi-sabi/inred-med-wabi-sabi/

Wabi sabi står för det autentiska, genuina och naturliga. Att kunna se och uppskatta skönheten i enkelheten väcker en känsla av tacksamhet. I ett wabi sabi-hem är möblerna okonstlade, vackra och välgjorda och dekorationerna genuina och sparsamma. Möblerna är gärna vackert åldrade och har en fin patina, de är använda och har själ och historia.
Kvalitet och hantverk sätts främst, och materialen är gärna naturliga och ekologiskt framtagna. Dekorationerna kommer direkt från naturen – drivved, blommor, sand och vackra stenar eller snäckor – och påminner oss om vårt ursprung och hjälper oss att slappna av.

Naturen har ett mjukt och organiskt formspråk. Där finns varken spikraka linjer eller skarpa hörn. I ett wabi sabi-hem finns cirklar, kurvor, ovaler och spiraler. Till exempel ett ovalt matbord, som gör det lättare för gästerna att kommunicera, ingen behöver sitta på kanten.

Ingenting varar, ingenting är färdigt och ingenting är perfekt. I wabi sabi framhävs det icke-perfekta. Så fort vi kan förlika oss med tanken att allt är i ständig förändring, kan vi leva i ett bättre flöde. Vi ska kunna se skönheten både i en spirande knopp och i en vissnande blomma, hylla ungdomen lika mycket som ålderdomen. Ett wabi sabi-hem innehåller ofta omaka gammalt porslin, tekoppar som är lite naggade, hemsstickade sockor och nedsuttna älsklingsfåtöljer.

Kan du känna skillnaden på handtillverkade produkter och masstillverkade? I wabi sabi-hemmet diskas det hellre med en handgjord diskborste i trä än med en vanlig i plast, trots att den kanske inte alls är lika effektiv. Men träborsten har en känsla.

4 kommentarer:

  1. Det är ganska skön känsla att trycka en tub wasabi upp i näsan. Är det då Wabiwasabi? Eller Wasabisabi? Som den gamla Bud-reklamen "WASSUUUP!". Eller, eftersom det görs med känsla - "WABISSUUUUP!"

    ;)

    SvaraRadera
  2. Jag tror allt att du glömde uppge källan till texten och bilderna... :o) Anna Maria/Sköna hem

    SvaraRadera
  3. Anna Maria!
    Absolut inte med mening, jag satt & plöjde igenom mina Sköna Hem mail & tidningar. Kände att jag har många vänner & kunder att dela med mig detta till. Har fått många förfrågningar angående detta innan då jag redan första gången jag läste det kände "det där är jag " & väldigt bra skrivet.
    Lite nyfiken blir jag ju som gammal trogen kund på Sköna Hem sen 93 hur du hittade hit?
    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  4. Niclas: Tror du har hittat nästa trend...fast för de RIKTIGT TUFFA!! ;O

    SvaraRadera