lördag, juni 12, 2010





Min hemgjorda jordgubbsmarmelad
med lite citron...

1 kg jordgubbar
1 paktet (500g) syltsocker
Zest av en halv citron
Lite pressad citron efter smak
*
Skiva, mosa eller dela jordgubbarna,
beroende på hur du vill ha marmeladen.
Koka upp jordgubbarna tillsammans med syltsockret
ca:2-5 minuter (beroende på hur mjuka gubbarna är från början).

Dra sen av gryta från plattan &
blanda i citronzest & citronjuice efter smak,
rör om & skumma av under ca:
15 min.
Häll sen upp den heta marmeladen på väl
rengjorda burkar med en gång.
Superenkelt & gott!
*

5 kommentarer:

  1. Verkar som ett recept för mig! Lagom enkelt. Tänker testa detta på tisdag när jag är ledig. =)

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska prova, det är verkligen superenkelt. Hälla jordgubbar & socker i en kastrull & koka upp...sen är det klart! Vill du ha sylt så kokar du bara upp det snabbt. Kram

    SvaraRadera
  3. Oh jag vill oxå orkar göra massa burkar med gott i.

    SvaraRadera
  4. Kan tala om att det har blivit fler burkar nu, inlagda gurkor i skivor...mumma! Ska visa snart, kram på Er allihopa

    SvaraRadera