torsdag, maj 28, 2009


Har ju några tjejer i min närhet som älskar Kladdkaka över allt annat...
Hittade just ett recept på en Lätt-variant...har ingen aning om den är god men testa kan man, finns även en Lätt-variant på chokladbollar oxå.

1dl strösocker
1dl ljus sirap
1tsk vaniljsocker
2st ägg
4msk kakao
1krm salt
1dl kesella 1%
1dl vetemjöl

1tsk margarin till formen
1msk florsocker till garnering

6 - 8 portioner

1. Smörj och mjöla en rund form med löstagbar kant, sätt ugnen på 175 grader

2. Rör ihop socker, sirap, ägg, kakao och salt, tillsätt sedan kesella och mjöl och rör ihop till en jämn smet.

3. Fördela smeten i formen och grädda i 25 minuter.

4. Pudra över lite florsocker och servera kakan med glass och färska bär

Näringsvärde per portion:

Energi 183
Kolhydrater 34
Protein 5
Fett 3

4 kommentarer:

  1. Alltid värt att prova!
    Gjorde Leilas Kladdkaka igår och den var ljuvligt god kan jag erkänna. Inte otroligt mkt fett i, bara 50g o sen olja, men visst, 2dl socker och 1dl farinsocker...
    Men superenkel att göra, den blev lite crispig på ovansidan eftersom det är bakpulver i den.
    Den satt som en smäck i magen! Fick ge bort resterande halvan som inte gick åt till "svärmor" eftersom jag inte vågar ha kvar den hemma... ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, tack för det receptet! Som du vet älskar jag kladdkaka och den här såg ju riktigt mumsig ut! Hoppas du njuter ordentligt på Hagabadet, det är du värd! Pussopuss!

    SvaraRadera
  3. Haha... du kopierat friskt från Aftonbladet.se ser jag ;)

    SvaraRadera