fredag, juli 31, 2009





En dag fylld av olika saker...som vanligt är jag impulsiv & självklart mitt i allt jobb med tavelväggen bestämde jag mig för att åka till Ica & köpa citronsyra. Ville ju göra den där härliga jordgubbssaften med vaniljstång, skal & juice från citron från Leilas kokbok "a piece of cake".

Recept:
2 l jordgubbar
Skal & juice av 2 st citroner
1 st vaniljstång urgröpt
5 dl vatten
4,5 dl socker
2 tsk citronsyra

Koka först upp vattnet, rensa & delajordgubbarna under tiden . Riv citroncest & pressa ur saften av citronerna. När vattnet kokar så häller du i de halverade jordgubbarna, citroncesten, citronjuicen & vaniljen från den urgröpta vaniljstången. Låt det koka under lock 10 minuter, lägg sen i sockret & citronsyran. Låt sockret & citronsyran smälta, koka upp snabbt & dra sen grytan av spisen. Häll upp saften på väl rengjorda flaskor & förslut noga...förvara kallt.
Kul med lite olika flaskor, jag använde både loppisfynd & några flaskor från MAXI som jag hittade idag med gammaldags spännkork. Gjorde sen små hjärtan av prickigt presentpapper som etiketter i fint snöre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar