söndag, september 27, 2009





Favoritsalladen just nu.
Mätt & belåten delar jag med mig av denna härliga sallad som jag blivit lite besatt av.
Många smaker & härliga färger.

Salladen:
Olika salladstyper som i detta fall maché, röd mangold & romansallad.
Köttet på grillade kycklingklubbor (tycker det är sååå mkt saftigare).
Knaperstekt bacon.
Grillade röda & gula paprikor.
Små tomater i lösvikt: gröna, tigrerade, gula, röda...sååå goda.
Rödlök.
Salladslök.
Avokado.
Mini chevré.

Hett tips för att få den grillade paprikan absolut bäst är att lägga den på bakplåtspapper, halvera den & lägg den med ovansidan uppåt. Ringla lite olivolja & strö lite flingsalt ovanpå...vill man gotta till det så krossa några vitlöksklyftor & lägg på lite färska kryddor. Sätt ugnen på 225 grader & låt paprikorna grillas i ca:15 min tills skalet ser svart & bränt ut (helt rätt). Ta sen ut dem & lägg dem i en skål & täck med gladpack ca:15-30 min...sen är det suuuperenkelt att dra av det svärtade skalet & en ljuuuvligt grillad paprika med en makalös arom ligger i din hand.

Sen gjorde jag en dressing som faktiskt kom till av ett misstag...som numer är min absoluta "cravings" till sallader & grillat.

Dressingen:
Blanda Knorrs pås-dressing "Basilika" med 3 msk vatten & 3 msk solros- eller rapsolja.
Blanda sedan ner några bitar av minichevrén som även finns i salladen & vispa runt. Det smälter ihop till en utsökt syrlig & god dressing som är jättegod till det lite salta baconet & kycklingen. har även testat det till fisk i foliepaket...mumma!

3 kommentarer:

  1. HERREGUD människa vad hungrig jag blir,,måste testa,ÄÄÄÄÄLSKAR sallad:)/L

    SvaraRadera
  2. Underbart gott... mat i min smak må jag säga.
    Kul att hitta hit.
    Annika
    som också skulle vilja kunna flyga

    SvaraRadera
  3. Ja denna är verkligen en favorit då den har smaker ifrån allt...sött, syrligt, salt & en määängd färger! Dressingen var verkligen en slump att jag kom på då chevrén smälte när jag hällde på knorrdressingen från början :O

    SvaraRadera