fredag, januari 22, 2010




Den beryktade & "explosiva" spenatsoppan...
Har ÄNTLIGEN fått tag i ny kortläsare så att jag kan ge er MINA bilder & lite mer av maten som jag brukar ha med. Den beryktade spenatsoppan inklusive recept kommer här på begäran.

Spenatsoppa med chevré, knaperstekt bacon & valnötter:
Fryst spenat (blandar gärna i färsk oxå men det krävs så mkt till en hel soppa).
Charlottenlök.
Mjölk (el grädde beroende på hur matig/nyttig man vill ha den).
Aromat.
Vitpeppar.
Kycklingfond.
Chevré petit.
Valnötter.

Glansar hackad charlottenlök i lite olja, lägger sen i något tinad spenat & låter det koka ihop tillsammans med mjölk i en gryta. Kryddar av allt med lite Aromat, vitpeppar & kycklingfond. Denna gången hade jag bara mjölk hemma & det passade bra då jag ville ha den lite magrare. Det man då ska veta är att den blir ganska "vattnig" & man måste sen mixa ihop den då den puttrat några minuter (använd mixerstav direkt i grytan). Använder man matlagningsgrädde eller vispgrädde behöver man inte mixa den om man inte vill, men den blir jättefin & slät då. Blir ett litet fint skum oxå & soppan känns lite lyxigare. Sen toppar jag med knaperstekt bacon, denna fantastiska chevré (ligger i dubbelpack med 6 små fantastiskt krämiga bitar & har en mild smak för matlagning - mycket hett tips!) lite valnötter & några droppar olivolja.
Tar ca:20 min & greja allt.

Lättlagat & gott...kan dessutom göras i jättenyttig variant såhär i början av året :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar