tisdag, januari 19, 2010

Har inte handlat mat på länge...
Men nog sjutton har man mat hemma ändå, även om den inte vid första anblicken i kylskåpet visar sig sådär tydligt i form av en solklar maträtt. Behövt storhandla ett bra tag nu, men ändå har jag lyckats få ihop goda rätter. Lite "koka soppa på en spik-varianten" och det är roligt när det faktiskt blir bra, en utmaning. Igår blev jag sugen på spenatsoppa med knaperstekt bacon till. Hade spenaten, en charlottenlök & lite lättmjölk hemma. Det tillsammans med Aromat & vitpeppar & sen i blendern. Det man ska tänka på med het soppa är att inte hälla i för mycket & att det inte ska vara kokhett...för då blir det ett makalöst tryck & man kan få allt över sig & hela köket...inte bra! Ni förstår ju att en som VET DETTA & DESSUTOM HÖLL I LOCKET (dock utan handduk över) blir totalt överraskad & något skräckslagen "hur illa brände jag mig" när det fullkomligen EXPLODERAR ut spenatsoppa över hela köket & mig IALLAFALL! Som tur var hade jag ju kläder på mig som tog emot, men bara armar. Fick köra kallvatten & is på armen & uppe vid halsen, uhhh...det gick dock bra & idag är det borta.
Vad som däremot syns är spåren av SPENAT. Det finns oxå hemska ställen där man knappt kommer åt, som tex bakom gammalt fint element...MORR!! Det kom på väggar, bänkar, golv, matta, saker, krukväxter, fönster, persienn, kylskåp & dammsugare. Fanns lite kvar i blendern & tog handmixern istället, men intorkad spenat lär jag ju hitta framöver ett tag...tur att det inte var något fett i den så det gick ju bort rätt lätt!
Ska göra mig en tallrik nu & knapersteka baconet som jag igår struntade i för att det tog sån tid att städa.

2 kommentarer:

  1. Jaha nu fick jag skratta åt det en gång till! Tokfia!!!!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha...ja du, när jag igår hällde upp soppan så sa det "splatt" & så fick jag en härlig fläck på vita skjortan...otroligt!

    SvaraRadera