torsdag, april 01, 2010

SILLINLÄGGNINGAR...




För mig står sill-inläggningarna högst på listan över påskmat...
Sen gärna någon form av lamm & i år blir det lamstek med chevré & rosmarin på påskafton. Jag kommer att göra små söta påsk-bakelser till förrätt & får äntligen damma av mina fina cylindrar som man använder till att göra fina "torn" av mat. Det kommer att bli en mkt kall, R..åsa & påskinspirerad efterrätt på vackert antikt tårtfat på fot. Jag brukar även göra någon form av fisk & skaldjurssoppa med saffran i för det påskigt gula. Vi brukar även ha lax i någon form & det finns oxå inplanerat under långhelgen. Jag börjar med sillinläggningarna & den översta är pappas fantastiska sherry-sill, min favorit! Ett förädlat & lite halvhemligt familjerecept, men här är ingredienserna:

SHERRYSILL
Matjesill & lite spad
Extrakryddad tomatpuré
Rödlök
Sherry
Svartpeppar i mängder
Dill
Socker
12% ättikssprit
Solrosolja

Favorit nr:2

KARAMELLISERAD CITRUSSILL:


2 pkt 5-minuters inläggningssill á 420g
2½ dl strösocker
2½ dl vatten
1½ dl 12% ättikssprit
2 apelsiner
2 lime
1 citron
5 salladslökar
12 svartpepparkorn

Gör så här:
1. Koka upp strösocker med vatten och ättika. Låt svalna.
2. Skölj/tvätta citrusfrukterna väl. Riv skalet fint, utan att det vita kommer med, på rivjärnets fina sida. Rör ner i lagen.
3. Skala och skär ut filéer. Skär salladslöken tunt och grovkrossa pepparn. Vänd ner i lagen.
4. Skölj sillen. Skär i bitar och lägg i lagen. Ställ i kylen och låt dra 1 dygn.

Denna är ljuvligt syrlig & som ni vet är jag ju galen i citrusfrukter därav valet av sill.
Sen har mamma gjort sin vanliga glasmästarsill med rödlök, morötter & kryddpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar