tisdag, november 03, 2009


Tömma frysen kan innebära vardagslyx...

Har haft en mysig dag med min goa vän Lotta, varit med henne på jobbet hela dagen. Suttit i bilen & varit sällskap på säljrunda med Matrix i Uddevalla & Hisings Kärra. Vi har avhandlat lite "girltalk", sett var Lotta bott, ätit fläsk med löksås på "Köket" & varit lite busiga. Plöjt igenom inrednings- & mattidningar på vägen som jag inte hunnit med på ett tag. I Elle Mat & Vin hittade jag ett musselrecept som jag kände att jag ville testa. Eftersom mina musslor i frysen legat där på övertid så fick det bli smaktest redan ikväll. Dessvärre kunde jag inte fota någon bra bild såhär på kvällskvisten, så det blir en bild från ett tidigare tillfälle. Självklart förändrade jag lite & ni får som vanligt min variant men med inspiration av Elle Mat & Vin.

Musslor med cidercreme.
recept:

Musslor
Smör
1 liten hel vitlök solo (endast en klyfta enl org.rec).
2 stora charlottenlökar skivade
20 cl torr cider (enl org.rec 15 cl till 2kg musslor, för lite enl mig. Jag körde 20cl till 0,7 kg)
1,5 dl matlagningsgrädde (enl org.rec 1dl till 2kg).
Flingsalt
Svartpeppar
1 knippe basilika (skulle vara bladpersilja enl orginalrecept men det hade jag inte hemma).

Till detta en vitlöksbaguette med färskriven basilika & svartpeppar på....mumma!

4 kommentarer:

  1. Musslor är nog det enda skaldjuret som jag inte fått smak för. Inte för att jag inte gillar det utan för att jag inte ätit det speciellt ofta. Skulle mer än gärna äta en riktigt god musselrätt av någon som verkligen kan! Ser smarrigt ut!

    SvaraRadera
  2. Då ska jag rekomendera en musselrätt...åk upp till syrran din i Stockholm. Gå till EAST och ät deras thai-inspirerade chilimusslor!!!
    Jag har glädjen att ha en kompis som bor granne med en av kockarna så vi har fått receptet dessutom...GRYYYYYMT GOTT!!

    SvaraRadera
  3. Låter fantastiskt! Men vad gör du med dem?? :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Men åh, tack för tips!!!!!!! Det ska bli ;-)

    SvaraRadera