torsdag, november 25, 2010






De går faktiskt inte att beskriva med ord...
De måste verkligen ätas & de ska vara nybakade, lite smör & så en krämigt smakrik ost. Men de är faktiskt söta & fungerar super som fikabröd. Jag åt dem första gången hos Mathilda & jag blev helt såld, jag har bett om lov...jag får ge er receptet!

Mathildas ljuvliga blåbär & vaniljscones:

6-8 st (jag gör alltid 6 så blir de lite större).

2dl grahamsmjöl
1dl vetemjöl
2dl havregryn
1dl strösocker
1tsk bikarbonat
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1krm salt
75g smör
2dl vaniljyoghurt
1dl frusna blåbär (jag tar 1,5dl).

Ugn: 225 grader
Blanda alla torra ingredienser.
Skär smör i kuber & nyp ihop med de torra ingredienserna.
Rör ner vaniljyoghurten & arbeta ihop snabbt (blir kletig deg).
Blanda i de frusna blåbären & klicka sen upp med två skedar på bakplåtspapper.
Ca:15-17 min i ugnen (man får prova sig fram beroende på hur mkt bär man tar i.). 
När de är gyllenbruna brukar de vara klara, sen brer man smöret direkt på undersidan & en god ost.
HELT KLART EN RIKTIGT SMARRIG ÖVERRASKNING, MINA FAVORITER!

6 kommentarer:

  1. Oh grymt,måste jag testa.... *kollar frysen* Skit,inga blåbär....påminn mig! :)

    SvaraRadera
  2. åh jag som har massor med blåbär hemma!

    SvaraRadera
  3. Dags & baka tjejer...gudomliga kan jag lova!

    SvaraRadera
  4. Du...asså...de va liksom inte gott...de va HIMMELSKT! HELT HELT klart nya favvoriten,med en ost dessutom...blev nästan olidligt gott juh. !

    SvaraRadera
  5. Tvillingmamma: HA HA HA...JAG VEEEEET JAG SKREV JU DET, JAG HADE EXAKT SAMMA UPPLEVELSE!! Så himla kul att du gjort dem, så otroligt goooda! Ha en go helg :)

    SvaraRadera
  6. Om tre minuter är de klara!! Det luktar underbart!

    SvaraRadera