måndag, november 29, 2010







Påfyllnads-Lördag...
Man kan fylla på energi på många sätt & här kommer några exempel.
I Lördags morse vaknade jag av att det var sol ute & gnistrande snö på taken, åt frukost i sängen med Vinterstudion på blandat med Magnus Carlssons julsång på Tv4 morgon. Packade sen ihop lite färska lussekatter & en liten överraskning. Klädde på mig underställ & Sälenstövlarna för att sen dra till Frillesås & "Örnnästet". Där väntade Lisa, Stefan & lille Axel på barnvakten. Jag & Axel drog ut på långrunda med vagn & fårfäll så att föräldrarna kunde röja utanför huset & stugan där en kontainer var uppställd. Det var ljuvligt soligt väder & vi gick ner mot stranden & var ute två timmar & gick. Hem till lillstugan för lunch & julfika med liten överraskning, som ni får se i nästa inlägg. Lisa & Stefan fick sen jobba lite till & sen drog jag in till stan igen fram emot kvällningen. Hoppade rätt in i duschen, packade ner en flaska Millefiori, choklad-julkalender med "Cars", goa mörka choklader & en Lördagsgodispåse. Tog vagnen till Sofie & Caesar nere vid Södra Vägen & kom in i ljuvligt upplyst lägenhet. Julstjärnor i fönstren, Liseberg upptänt utanför & massa tända ljus. I vackra champagneglas väntade en iskall Italiensk Prosecco, den & en helt fantastiskt god parmesan kom direkt från Sofies jobbresa till huvudkontoret i Italien. Oj oj oj va gott det är, som vi njöt! Caesar är en supermysig liten kille & han tjejmös med oss hela kvällen då pappa David var & tittade på fight med kompis. Vi bakade pizza på deras grymma pizzasten i ugnen & Sofie hade laddat med stark Italiensk salami, rödlök, paprika, tomater, chilipesto, mozarella, ost & färsk ruccola. Jag har pratat om den där pizzastenen innan & jag gör det igen, outstanding...VILKA PIZZOR! Vi testade det nya rödvinet "Millefiori" & det visar sig att det inte bara är en supersnygg flaska utan ett himla gott vin oxå. Ett tips från en av de duktiga killarna i personalen på Systembolaget hemma vid mitt, 79kr. Vi tittade på det fantastiska programmet "Så mycket bättre" & det var Petras tur att ha "sin dag", lika grymt även denna gång. Ni som inte sett serien, TITTA på Tv4 Play...sååå bra! Vi drack mer Prosecco till efterrätt & goda ostar & mörk choklad till det. Sofie & Caesar hade bakat "ljusekatter" (som Caesar kallar dem) som vi döpte om till "Lussetuttar" då det inte är lätt att baka med glutenfri deg & formen fick bli rund med ett russin i :) Caesar är en otroligt lätt & väluppfostrad liten go kille & jag har sällan hört honom gnälla, han älskar att vara med oss & är så enkel. Han hade sååå svårt att gå & lägga sig när vi satt ute i sofforna & mös, var både törstig & försökte charma oss men till slut slocknade han.
Sofie & jag fick några timmar till att sitta & njuta. Det är ljuvligt att ha så ödmjuka & omtänksamma vänner, jag är verkligen rik! Det var med en härlig känsla av påfylld energi som jag klockan halvett på natten genom lampupplyst Göteborg gick till vagnen för att åka hem. Tack Lisa, Stefan, Axel, Sofie & Caesar!

2 kommentarer:

  1. Tack för vintipset! Det ska jag skriva ner. Första bilden är ju helt makalöst fin!!!

    (Har förresten löst bloggproblemet tror jag)

    SvaraRadera
  2. Låter ju bra det där med bloggen, annars kan jag guida dig lite tror jag. Jag kör ju bara Photoshop Elements men om du klickar upp en bild i full redigering:
    Bild
    Ändra storlek
    Bildstorlek (översta, den undre gör du vita & svarta kanter med).
    I rutan för dokumentsorlek skriver du in vilket mått du vill ha, jag brukar köra antingen 15 eller 20 i den översta rutan (bredd) och då sköter programmet resten genom att det automatiskt blir 20 eller 25 på höjden.
    Sen i nedersta rutan (upplösningsstorlek) skriver du in 72 istället för orginalet som står, men spara alltid orginalbilden för bilden som nu skapas är sk. "websize" och kan inte förstoras upp mer än till den strl du skriver in, man kan alltså inte sno bilden och göra något med den då den inte blir högupplöst.
    Detta tar då väldigt mkt mindre plats :)

    Ang vinet, visst var det läcker flaska...sen gott oxå! Bilden på Axel överst är faktiskt tagen med mobilen, men jag tyckte oxå den blev så himla bra. Föräldrarna vill ha den som julkort :)

    Kram & Lycka till!

    SvaraRadera