måndag, september 14, 2009




Erik Måneld & Muurikkan!
Jag är fortfarande på Gunnebo & Jordens Mat-dagen i lördags.
Om ni inte vet vad en Muurikka är så titta här...det är ett fantastiskt sätt att laga mat på. Ett stor stekhäll som hettas upp över eld & som man sen kan göra all möjlig god mat på.
Erik Måneld var Ekologisk Kock för dagen, med sin Muurikka stod han för dagens publikfrieri. Han lagade en fantastisk & väldigt enkel vegetarisk rätt på morötter, rödlök, zucchini, mangold chili, ingefära, kardemumma (om jag inte minns fel) salt & honung...som vi sen fick smaka på goda ekologiska knäckebröd. Erik utbildar, lagar mat, jobbat i Danmark, Sverige...rest över jorden & av någon anledning känner jag igen honom mer & mer för varje gång jag ser bilden här. Hrm...försökt hitta sambandet och han jobbar i Växjö & det är inte långt ifrån min gamla hemort. Jag börjar tro att svaret är Hällevikslägret men jag vet inte säkert...synd att jag inte kom på det när jag var där. Stod ju ett bra tag & inspirerades...JAG VILL HA EN MUURIKKA!

2 kommentarer:

  1. Åsa, vet du vad.. :-) En sådan stekhäll har vi ju på ön... Pappa Sven började med sådana för ca 10-12 år sedan.. o tom släpade runt dom när vi var ute o paddlade kanot!! Jag vet super galet, men alltid fantastisk o snabblagad mat :-)
    Kramkram Caro

    SvaraRadera
  2. Attsingen att jag inte visste det när vi var där, jag äääälskar ju att tillaga på Muurikka!!
    Då vet vi vad vi ska göra nästa sommar :O
    Vi ses snaaart...glöm INTE danseskorna!!
    Kraaam

    SvaraRadera